Lehet, hogy túl későn?
Érdekes kérdés az, hogy mennyire illik a demokráciához az, hogyha a választási rendszert a választások előtt pár hónappal változtatják meg. Ha a törvényjavaslat át is megy villámsebességgel a parlamenten, még akkor is meg kell határozni az új választási kerületeket, akkor amikor már sok párt az egyéni választókerületi jelöltek állításával foglalkozik. Ez olyan, mintha a focimeccs előtt beszólna a bíró a csapatoknak, hogy most akkor nincs lesszabály a mérkőzésen, és 8-8 ellen játszotok.
Lehet, hogy túl korán?
Több helyen elmondták már a baloldali pártok, hogy érdemes lenne átgondolni azt is, hogy az ellenzéki pártok összeállva leváltanák a fideszt, és visszaállítanák a jogállamot, a lebontott fékek és ellensúlyok rendszerét. Ezt követően létrehoznának egy konszenzusos új választási rendszert, amely alapján előrehozott választásokat írnának ki. Ha most megváltoztatnák a 2018-as választások előtt a választási rendszert, akkor erre nem lenne lehetőség, mivel az Alaptörvény (leánykori nevén Alkotmány) és több ebből a szempontból fontos törvény csak 2/3-os mandátumtöbbséggel változthatható meg. Tehát, ha az Orbán-rendszert nem ebben a választási rendszerben győzik, le, ahol összeállva akár még a Jobbikkal is (nem listán, csak az egyéni körzetekben, hiszen ez elég lenne) meglenne a 2/3-os többség, akkor az új arányosabb választási rendszerben erre már nem lenne lehetőség. Az ország szempontjából ez még hosszú évekig tartó megkötöttséget jelentene, elég arra gondolni, hogy Polt Péter legfőbbügyészt csak "kétharmaddal" lehet leváltani, ha ez nem jön össze, tehát a Fidesznek van 1/3-nyi mandátumszáma, akkor őt nem lehet leváltani. Ebből következik, hogy a sokat hangoztatott elszámoltatást sem lehet végrehajtani.
Még néhány gondolat:
Az arányosabb rendszer mindenképp támogatandó, hiszen ez elősegíti a vitákon alapuló döntéshozatalt, amely lehet, hogy kezdetben több időt vesz igénybe, de nem kell hetente változtatgatni a törvényeken, amely a Fidesz kormányzása alatt sokszor előfordul. Elég csak a gránitszilárdságú alaptörvényre gondolni, amelyet hatszor módosítottak, és a sikertelen népszavazás után hetedszer is szerettek volna, csak akkor már nem volt meg hozzá a kormánypárti frakciónak a kétharmados parlamenti aránya. FUN FACT: Az USA alkotmányát 1789 óta 27 alkalommal módosították, Fideszes tempóban ez több mint 200 lenne.
Úgy gondolom, hogy jó irány a kamupártok megszüntetésének célja, de ezt a kampányfinanszírozás, illetve a jelöltállítás átalakításával kell elérni, nem a visszafizetési kötelezettséggel. Az új javaslat alapján azoknak a pártlistáknak visszafizetési kötelezettsége keletkezik, amely "...nem szerzi meg az érvényes szavazatok legalább 1%-át." Így most sok ellenzéki pártnak, amelyet 1-2%-ra mérnek nem lenne érdemes elindulnia, de még a jelenleg érvényes 5%-os, vagy az új törvény szerinti 4%-os bejutási küszöb körül álló pártoknak is nagy bátorság lenne elindulni, hiszen utána vissza kellene fizetniük a pénzt, ha mégsem érnének el 1%-ot, amely könnyen előfordulhat, hiszen a választásokig a kampány kezdetén mért támogatottság nagyban változhat.
Nektek mi a véleményetek erről?
Ha érdekelnek a témák a Politika, Sport és a Gazdaság világából, akkor kattints a Követés gombra vagy kövess Facebookon!