A legnagyobb parasztság az, ha valaki nem tartja be a követési távolságot. Ez elég balesetveszélyes, hiszen elég csak egy pillanatra elbambulnia, és meg is történik a baleset. Nem csak magát veszélyezteti, hanem mindenkit körülötte.
Azért mert 20 milliós autója van úgy gondolja, hogy megmutatja, hogy az ő kocsiján olyan extrák is vannak, mint a távolsági fényszóró, természetesen az index nem szériatartozék. Ismerős a helyzet? Én megértem, hogy neki nagyon fontos 180-nal mennie, és ezzel még nem is lenne bajom, ha nem nagy forgalomban, folymatosan sávot váltva, a követési távolságot be nem tartva tenné. A Rezesova-történet is pontosan ez, jön 180-nal, közben egy másik kocsi elkezd előzni egy kamiont, a végeredményt mindenki ismeri.
Nem tudom mit lehet tenni ellene, mikor előzök autópályán, és valaki látom a tükörben, hogy jön mögöttem, és nagyon gyorsan közeledik. Csak reménykedni lehet, hogy ő most nem nézi el a féktávot, és sikerül nem beleszállni a kocsiba hátulról. Ugyanilyen jó érzés, mikor egy 10 tonnás kamion jön az autó mögött, olyan távolságban, hogy akár kihajolva le is moshatná a hátsó szélvédőt, mert a 80-as korlátozás - útfelújítás miatt, szűk sávoknál- az pont rá nem vonatkozik, gondolom.
Pont a folyamatos előzések miatt teljesen felesleges is autópályán nagy forgalomban 180-nal menni, mert mindig le kell lassítani, mert valaki „csak" 130-cal előz.
A baleseti statisztikákból kiderül, hogy a tényleges sebességtúllépés okozta balesetek aránya pár százalékra tehető, ehhez képest ezt folyamatosan büntetik. Helyette érdemesebb lenne a követési távolságot mérni, mert sokkal veszélyesebb azért is, mert ha egy kocsi beleszalad az előtte lévőbe, akkor utána a többi se tud már megállni. De az elrettentéshez más büntetési rendszer is kellene. Milyen logikátlan, hogy egy 300 000 Ft-os kocsi tulaját ugyanannyira büntetik meg, mint egy 40 milliós autó tulajdonosát. Mennyi elrettentő ereje lehet annak, ha az utóbbi kap egy akár 300 000 Ft-os csekket?
Emellett van egy érdekes következménye is a kis követési távolságnak. Mostanában sokat vezettem autópályán és mindig gondolkoztam rajta, hogy hogyan alakulhat ki dugó, olyan helyen ahol egyszerűen nem lenne indokolt. Nincs nagyforgalmú feljáró az autópályára, nincs baleset. És akkor jöttem rá, hogy valószínűleg a kis követési távolság lehet az oka, ugyanis emiatt ha valaki fékez elől, az utána következőnek is kell fékeznie hirtelen, de nagyobbat fékez mint az előtte lévő, mert lehet, hogy az elől lévő csak éppen rátette a lábát a fékre. A következő megint nagyobbat fékez, és így tovább egészen addig míg megáll az egyik gépjármű, és utána a többi. Ki is alakult a dugó, és ez annak köszönhető, aki nem tartotta be a követési távolságot, és emiatt hirtelen fékezésre kényszerült.
Van egy nagyon jó kísérlet erre, amiben bemutatják, hogyan is alakul ki a dugó:
A másik dolog, amit megfigyeltem, hogy senki nem tudja, hogy a mentőknek, rendőröknek a kocsisor között kell helyet hagyni, úgy hogy szétnyílik, és nem akkor nyílik szét, amikor már jön, hanem úgy is kellene végig menni. Ehhez képest nagyon kevesen állnak úgy, csak a villogásra nyílnak szét. De volt többször, hogy még a rendőr, mentős is a leállósávban ment végig, ami elég veszélyes, hogy ő se tudja, hol kell mennie. Lehet érdemes lenne pár évente egy újabb Kresz-vizsgán részt venni.
De visszatérve az előző témára, ti hogy szoktatok reagálni, ha valaki le akar tolni titeket az útról?
Ha érdekelnek a témák a Politika, Sport és a Gazdaság világából, akkor kattints a Követés gombra vagy kövess Facebookon!